Hanna Hiilamo 1/06/2016 

 

Terveysvaikutteinen vesimeloni - 10 hyvää syytä miksi?

Viime päivinä ruokapöydässämme on syöty ahkerasti vesimelonia. Vesimelonit ovat juuri nyt parhaimmillaan – todella mehukkaita, makeita ja maistuvia! Vesimelonia kuluu näillä helteillä ja muutenkin – onhan se erittäin herkullista ja lisäksi terveellistä!  Vesimeloni taltuttaa makeanhimon, vie janon ja korvaa helteellä jopa jäätelön. Vesimeloni sisältää vain n. 30 kcal/100 g eli 2-3 viipaleessa vesimelonia kaloreita on siis kymmenen kertaa vähemmän kuin esimerkiksi Magnum -jäätelöpuikossa! 

Mutta, mikä tekee vesimelonista paitsi linjoja hyväilevän kesäherkun, myös erittäin terveellisen? Selvitetäänpä, mitä positiivisia terveysvaikutuksia vesimelonilla eri tutkimuslähteiden mukaan on?

 

10 hyvää syytä syödä tätä kaunista hedelmää, sillä vesimeloni:

 

1.     Sammuttaa janoa

Vesimelonista 92% on vettä. Vesimeloni onkin mahtava välipala kuumalla säällä ehkäisemään nestehukkaa ja sammuttamaan janon.

 

2.     Tehostaa aineenvaihduntaa 

Suuren vesipitoisuutensa ansiosta vesimeloni lisää virtsaneritystä ja näin tehostaa aineenvaihduntaa. 

 

3.     Ehkäisee ummetusta

Vesimelonin sisältämien kuitujen ansiosta se myös edistää ruoansulatusta ja ehkäisee ummetusta. 

 

4.     Sisältää runsaasti vitamiineja

Vesimelonin sisältämillä vitamiini- ja kivennäisaineilla,  A- ja C-vitamiineilla sekä kaliumilla  ja lykopeenilla on runsaasti hyviä terveysvaikutuksia.

 

5.     Ehkäisee syöpää

Vesimeloni sisältää tomaatissakin runsaasti olevaa lykopeenia. Lykopeenin runsas saanti  on todettu useissa tutkimuksissa vähentävän syöpäriskiä, erityisesti eturauhassyövän kohdalla.

 

6.     Auttaa lihaskipuihin

Vesimeloni on tutkimuksissa osoitettu lievittävän lihaskipuja ja vaikuttavan liikunnan jälkeiseen palautumiseen. Tutkijat uskovat vaikutuksen johtuvan vesimelonin sisältämästä L-sitrulliini -aminohaposta. L-sitrulliinilla on myös muita lukuisia hyötyjä.

 

7.     Alentaa verenpainetta

Vesimeloni sisältää verenpainetta alentavaa kaliumia. Vesimelonissa on syötävistä elintarvikkeista eniten  aminohappo L-sitrulliinia, jota tarvitaan typpioksidin muodostumiseen. Typpioksidi taas on keskeinen tekijä terveen verenpaineen sääntelyssä. Vesimelonin sisältää runsaasti myös lykopeenia, mikä voi suojata sydänsairauksilta. 

 

8.     Vähentää tulehdusta

Vesimeloni sisältää koliinia, jota tarvitaan muun muassa solukalvojen muodostumiseen. Koliini vaikuttaa kehossa moniin perusaineenlaiduntamme toimintoihin. Koliini ja vesimelonin sisältämät fenoliyhdisteet vähentävät tulehdusta.  

 

9.     Saa ihon kukoistamaan

Vesimelonin sisältämä A-vitamiini tekee tunnetusti hyvää iholle. Myös  vesimelonin sisältämä C-vitamiini ja runsas nestepitoisuus auttaa ihoa säilyttämään kimmoisuutensa.

 

10. On ainutlaatuinen

Tyttäreni mukaan ”vesimeloni on vihreä, kaunis ja ainutlaatuinen – toista samanlaista ei ole”!

 

Syö vesimeloni sellaisenaan, pilko salaatteihin, valmista herkullista vesimeloni-feta-minttubasilika -salaattia, blendaa smoothien sekaan, lisää jälkiruokiin – nyt on paras aika nauttia tästä superterveellisestä herkusta!

 

 

 

LÄHTEET: 

 

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi11060

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/arkisto/tomaatin-lykopeeni-estaa-syopasolujen-kiinnittymisen-6081896.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix02082.

News health

 http://www.medicalnewstoday.com/articles/266886.php